trails avontuurlijke reizen mozambique truck 1 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 2
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 3 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 4
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 5 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 6
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 7 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 8
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 9 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 10
Mozambique : 3-weekse rondreis

Al enkele jaren lang bieden wij een 22-daagse, gevarieerde en avontuurlijke rondreis aan door Swaziland, Mozambique en Zuid-Afrika. Niet geheel zonder trots kunnen we melden dat we al enkele honderden avonturiers hebben kunnen onderdompelen in deze smeltkroes van sportieve actie, cultuur, wildlife en onderwaterleven! Er wordt een leuke afwisseling gemaakt tussen kamperen en af en toe een hutje en we proberen een variatie aan activiteiten aan te bieden, zoals paardrijden, quad biken, kanoën of op safari in een wildpark. In Mozambique ligt de nadruk meer op duiken. Voor de onderwatersporter, snorkelaar, maar ook 'big game fisher', blijkt Mozambique een van 's werelds best bewaarde geheimen.

Met deze ingrediënten in het achterhoofd is de route bepaald die ons eerst langs het rustieke en karakteristieke koninkrijk Swaziland voert, waar we met open armen ontvangen worden door de traditionele Swazi's die bekent staan om hun relaxte en ongedwongen aard. In Mozambique rijden we langs dorpjes in de schaduw van de weelderige palmbossen die door middel van witte stranden gescheiden worden van de uitgestrektheid van de Indische oceaan, die ons met een beetje geluk haar mooie geheimen wilt prijsgeven. Haar parels, in de vorm van de Bazaruto Archipel, bultruggen, walvishaaien en manta's verdienen het eigenlijk niet om in een adem genoemd te worden, maar laten wel een onuitwisbare indruk achter. Het wereldbekende Kruger Park, een van de grootste en oudste parken ter wereld, vormt het decor voor de laatste fase van de reis waar je na ontmoetingen met enkele, zo niet alle leden van de ‘Big Five' het gevoel zal hebben in het echte oude Afrika beland te zijn.

HOOGTEPUNTEN
Te paard tussen het wild in Swaziland
Raften op de Usuthu River
Rhino walks in Royal Hlane Park
Adventure caving en quad biking in de bush
Dhowtrip naar de Bazaruti Archipellago
Visbraai op het strand
Het verkennen van de koloniale havenstad Maputo en de Portugese slavenstad Inhambane
Kanoën door de mangroves van Barra
Duiken met manta’s en snorkelen met walvishaaien
Het proeven van de echte 'couleur locale'
Bezoek het honderd jaar oude Kruger park

klik hier voor het dag-tot-dagprogramma

 

MOZAMBIQUE
3-weekse rondreis
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 11 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 12
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 13 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 14
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 15 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 16
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 17 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 18
Mozambique : vervoer en accommodatie

Ter plekke reizen we met een kampeertruck. De speciaal uitgeruste kampeertruck is 4 wiel aangedreven en staat gedurende de hele reis tot onze beschikking. De truck is ingericht met touringcarstoelen, opgesteld als in een bus. Achterin en onder de stoelen zijn bergplaatsen voor de bagage en het voedsel. Ook is er ruimte voor degene die hun eigen duikuitrusting meenemen, mits beperkt tot de standaard uitrusting van wetsuit, BCD, automaat en vinnen/masker. De zijkanten zijn oprolbaar, je zit hoog en hebt een fantastisch uitzicht, wat vooral in de wildparken een groot voordeel is. In de truck is een bibliotheek, een bar, een radio, een intercom, verlichting en er zijn kluizen verankerd. Verder beschikt de truck over kookuitrusting en 2 persoons-koepeltenten. Naast kamperen wordt er in deze reis ook vaak gebruik gemaakt van andersoortige onderkomens, bijvoorbeeld hutten of chalets. Bij groepjes tot zeven personen, zal de reis uitgevoerd worden in alternatief vervoer en zal er één bemanningslid meegaan.

NB. Het wegennet is erg achteruit gegaan het afgelopen jaar en er vinden momenteel veel herstelwerkzaamheden plaats. Houd rekening met vertraging op reisdagen.

AFREISDATA
25 april '09
16 mei '09
6 juni '09
4 juli '09
15 augustus '09
5 september '09
26 september '09
17 oktober '09
7 november '09
28 november '09
19 december '09

 

^naar boven^

trails avontuurlijke reizen mozambique truck 19 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 20
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 21 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 22
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 23 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 24
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 25 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 26
Mozambique : praktisch bekeken

Verwachtingen t.a.v. de deelnemers : Deze reis is een tocht die je samen onderneemt en dit vereist een positieve instelling van iedere deelnemer. Onderweg kun je in onvoorziene situaties belanden. De wegen zijn vaak slecht waardoor de kans op lekke banden groot is, men kan door allerlei omstandigheden vertraging oplopen in het reisprogramma. Een flexibele houding en een positieve instelling worden daardoor gewaardeerd. Taken en verantwoordelijkheden worden op de reis gezamenlijk gedragen, zoals koken, brandhout verzamelen, eten kopen, de wacht houden bij de truck, de truck schoonhouden, enz. Een goede samenwerking maakt het reizen een stuk prettiger. Een reis door een ontwikkelingsland betekent dat je af en toe voor onverwachte gebeurtenissen kunt komen te staan. Dit kunnen leuke dingen zijn als een mooie processie, een interessant feest, maar ook minder leuke momenten. Er is geen warm water of de stroom valt uit. Dus pak naast je tandenborstel en camera vooral ook een portie humor, flexibiliteit een aanpassingsvermogen in en je zult een geweldige reis hebben.

reisbegeleiding : De reis wordt begeleid door twee reisbegeleiders/chauffeurs (m/v), van Nederlandse nationaliteit danwel lokale origine. Hij /zij zorgt voor het goed verlopen van het vervoer, de overnachtingen en de in de route opgenomen excursies. Met problemen kun je bij hem terecht en hij of zij kan je vertellen wat de moeite waard is om te doen op de vrije dagen. De reisbegeleider is echter geen gids. Ter plaatse zijn er meestal lokale gidsen die je rond kunnen leiden. Aan boord van de truck zijn meerdere naslagwerken die eventueel geraadpleegd kunnen worden

Aantal deelnemers : minimum 4, maximum 20 personen. Alle reizen worden vanaf vier boekingen gegarandeerd. Het soort transport en het aantal bemanning wordt eventueel aangepast aan de groepsgrootte.

Bijkomende kosten : De prijs van de vlucht is niet inbegrepen. Dit komt omdat de tarieven erg kunnen schommelen, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij en het seizoen. Ter indicatie, tickets kosten ong vanaf € 600,- , exclusief taksen.

Verder heeft iedereen natuurlijk zijn of haar eigen persoonlijke budget en bestedingspatroon. Het is dus moeilijk om precies aan te geven wat iemand gemiddeld per dag kwijt is aan bijvoorbeeld drinken, souvenirs, of persoonlijke tripjes. De ervaring heeft geleerd dat men ongeveer ter waarde van € 200 uitgeeft aan persoonlijke uitgaven, naast het duiken. Niet duikers moeten met meer zakgeld rekening houden omdat zij ipv duiken andere activiteiten zullen boeken.

Voor de maaltijden wordt er etensgeld geïnd bij aanvang van de reis, € 175,-. Dit bedrag dekt alle maaltijden vanaf zondagavond na aankomst, op de laatste avond uit eten in Pretoria na. Wij verzoeken je dit bedrag in contante Euro's mee te nemen. Er is op dit bedrag geen restitutie mogelijk.

Andere bijkomende kosten: vaccinaties, verzekeringen, visum voor Mozambique (Rand 172, te verkrijgen bij de grens), facultatieve excursies, drankjes etc. (prijzen zoals bekend per dec 2008).

^naar boven^

trails avontuurlijke reizen mozambique truck 27 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 28
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 29 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 30
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 31 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 32
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 33 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 34
trails avontuurlijke reizen mozambique truck 35 trails avontuurlijke reizen mozambique truck 36
Waarom Mozambique ?

Wat bezielt een mens om een land te bezoeken dat de wereldpers heeft gehaald met een burgeroorlog, landmijnen en overstromingen. Dat alleen bekend is bij een handje vol ontwikkelingsmedewerkers en Zuid Afrikanen de er graag mogen vissen en 'braaien' tijdens de kerstvakantie. Eerlijk gezegd wist ik destijds niet zo veel van Mozambique, het was simpelweg nummer 24 op de lijst Afrika bestemmingen die ik wenste af te strepen en die gelegenheid diende zich aan toen ik me in tijdelijke staat van werkeloosheid bevond van mijn werk als reisleiding.

Wat ik aantrof verraste me aangenaam; eindeloze witte stranden, palmbomen, gegrilde garnalen, Arabische dhows, tropische eilanden, een Portugese geschiedenis afgezet tegen een traditioneel Afrikaans en levendige cultuur - alle trefwoorden die je gebundeld wenst te vinden in de schappen van het reisbureau. Al slenterend langs het strand sloeg ik de lokale vissers gade die de vangst van die dag binnenbrachten en ik sprak met straatkinderen die zelfopgedoken parels aanboden voor de prijs waar je bij ons amper een buskaartjes voor koopt, maar waarvan de echtheid dubieus is.

Bij een gunstige wind onderhandelde ik mezelf aan boord van een dhow om over te zeilen naar de Bazaruti Archipellago, wederom zo'n locatie die je met superlatieven om je oren slaat: mooier, witter, helderder, blauwer. Maar de grootste verrassing kwam toen ik me van boord liet rollen, perslucht op mijn rug gebonden. Reuzenschildpadden, een wittiphaai, dolfijnen; als op afspraak dienden ze zich aan. En bij een latere duik was de beurt aan manta's, hoewel eerlijkheid me gebied toe te geven dat ik er een paar van mistte. De avond te voren had ik in een overigens zeer gezellige bui iets te veel van het 'cerveja national' geproefd en ik moest me erg concentreren om de deining weg te zuchten.

Als lokaal vervoer ontdekte ik de zogenaamde 'chapa's', oftewel pick ups. Met gemak wordt er 16 man achterin gepropt, samen met een paar vismanden, levende kippen en zogende baby’s. Een goedkope manier van reizen, hoewel je achterwerk je gemiddeld nog een dag of 3 aan de onderneming herinnert. Met een ruime boog om de palmbomen om vallende kokosnoten te ontwijken, bracht ik een bezoek aan een dorpje bij Tofo, waar ik spontaan en onder massale belangstelling werd binnengehaald. Toeristen vormden destijds nog een rariteit en met een gevolg van kinderen achter me aan werd ik vrolijk van het schooltje, naar de kerk, naar de dorpsoudste geloodst, was het verplicht palmwijn nippen, terwijl nagenoeg het hele dorp zich poseergraag voor mijn camera installeerde.

Ik raakte aan de babbel met een Zuid Afrikaan die ter plekke een camping was begonnen en die zich al jaren inspande om het onderwijs in het dorp te verbeteren en om een waterpomp geplaatst te krijgen. Want dit is eveneens een aspect van Mozambique: bureaucratie is er tot kunst verheven, niets is logisch, niets is vanzelfsprekend en de kortste weg is zelden een rechte lijn - een filosofie die tot komisch danwel frustrerende momenten kan leiden, bijvoorbeeld als men je wilt bekeuren voor het rijden met een zonnebril op???!!!!!

Uiteraard zou een goede verslaggeving ook melding moeten maken van de omgewaaide bomen die ik tegen kwam, de verzonken huizen, de kapotte wegen, de tentenkampen, de voedseldistributieprogramma's en het grote aantal hulpmedewerkers die ik destijds tegenkwam. We spreken immers anno 2000, vlak na de overstromingen. Je kunt verzekerd zijn dat de belastingcentjes zijn aangekomen. Menig Rode Kruis, Witte Kruis of ander Kruis scheurde in de rondte, wat er mede toe geleid heeft dat Mozambique nog nooit over zo'n goed wegennet heeft beschikt.

Ik was verbaasd over de veerkracht van dit toch beproefde volk. De huizen waren al gerepareerd, de maïs en kasave geplant, de noodomleidingen aangelegd. Mijn dwalingen voerden me langs de historische stad Inhambane, alwaar de Portugezen in de 17e eeuw een lucratieve business in de slavenhandel hadden ontdekt en ik was verbijsterd door de intensiteit van Maputo, ooit de speeltuin van elitair Portugal. Nu na alle verwaarlozing verworden tot een typische hoofdstad van een derdewereldland als zoveel hoofdsteden van zoveel derdewereldlanden: druk, vuil, maar met een rijke historie en wel interessant als je weet waar je moet zoeken.

Met tegenzin verliet ik dit bijzondere land. De muggen en zon hadden sporen achtergelaten in de vorm van grote, maar tevens zeer gebruinde bulten. Maar naast bulten had Mozambique ook een mengeling van herinneringen opgeroepen. De stranden ademde de sfeer Zanzibar, de campings, met hun 'out-door-bucket-shower' en hangmatten hadden overeenkomsten met Malawi. Maar de rest voelde nog het meest als West-Afrika. Evenals in de ‘West’ had ik een communicatieprobleem, evenals in de ‘West’ dronk men palmwijn en kon men er behoorlijk brood bakken en met hun traditionele, kleurrijke kledij, hun lantaarnverlichte rieten stalletjes, zou je zweren dat je je in de buitenwijken van Accra bevond. Totdat een voorbij hinkelende amputatie je ontegenzeggelijk duidelijk maakt dat dit wel degelijk Mozambique betreft.

Mozambique plantte destijds een zaadje in mijn hoofd. Ik had een ruwe juweel in handen en het schreeuwde om ontdekt te worden. En ik ben terug gegaan, en weer, en weer, en heb ontdekt.......

 

^naar boven^

 

onze bestemmingen
frankrijk          
mozambique          
peru